tisdag 3 juli 2012

Taste du vin







Vinprovning + middag med Lerdala Vinkooperativ. Temat för aftonen är Frankrike (Bordoux, Bourgogne och Languedoc). Jag har förstås på mig min taste du vin runt halsen... Först gillar jag inte något av de 5 vinerna men efter ett tag och några (rätt många) sippar så hittar jag mina favoriter. Och givetvis några som inte passar i min smak... Bra arrangerat och påläst av K. Efter blir det middag. Mmm! Först lite Tapas; Gazpacho, baconaprikoser. Krukor fyllda med en mascarponekräm toppade med stekta smulor av danskt rågbröd, sedan istoppade morötter och rädisor à la Noma. Gott och kul! Huvudrätten är en Paul Svensson-rätt. Strimlad ryggbiff, rostad färskpotatis, rostad rödlök, sparris, kanderade hasselnötter svängt i en rödvissås. Riktig gott! Kakor till kaffet och sedan lite Pecorino. Kvällen avslutades med en ”Svenska låtar-quiz”, låtar från 40-talet fram tills nu typ. Tätt i toppen mellan systrar och fru... Tack för en kul kväll... Vi tog över stafettpinnen och lovade att lösa nästa provning. Är redan igång och spånar tema...

1 kommentar: