söndag 5 februari 2012

St. Anton 1982


M, J, A och jag hade fyllt en buss med vänner, klasskompisar och annat löst folk – för att åka ned till St Anton över sportlovet. En riktig ”busresa” blev det! Mycket skidåkning – alltid första kabinen upp i Vallugabahn. Ibland gick man direkt från Drop-In, hämtade skidorna och drog iväg... Skön skogsåkning i Nasserein, Schöngraben och på Rendl. Alla hade knutit fast långa plastband i bindningarna för att vi skulle hitta skidorna om vi vurpade i djupsnön... J brukade säga: – Jag åker först och ser om det släpper! På Rendl, N, P och U var oxå med, stannade vi framför ett 20 metersstup med en massa stenblock under. Alla stannar utan Herr U, han kom i full fart skulle stanna, tappade kontrollen och ramlade. Klarade sig precis, ena skidan utanför typ... scary! After work blev oftast på Krazy Kangahru och partyt på Drop-In. En kväll skulle vi gå på snyggresto. Det blev restaurangen på Alte Post. Vi hade varsin servitör, åt upp dekorationen på bordet och var ganska odrägliga... Inför Drop-In-kvällarna (alla kvällar) var det kajal-time; ögon och Adam Ant-streck på kinden – fränt! Laddade mycket med Duran Duran, Girls on Film och Planet Earth typ... Med på vår buss var en skum snubbe – Conny Clack. Han hade missat sin resa veckan innan och fick sista platsen på vår buss istället. Han uppförde sig konstigt, typisk loner... I St. Anton köpte han ett par nya pjäxor, säljaren sa till honom att han kunde gå runt lite i innerskorna för att töja dem och öka passformen – dagen efter möte vi honom på huvudgatan promenerandes i, ja! – innerskorna till pjäxorna! Vi träffade en kvinna som var journalist på Powder Magazine, vi avtalade att vi skulle åka med henne och hennes fotograf dagen efter... Hon trodde att vårt österrikiska luktsnus var coke... Vi hade en annan tjej som bodde på vårt rum ibland – Anna. Tror hon hade rymt hemifrån eller nåt... Hon hade rätt dåligt med pengar – I morgon skall jag leva på en apelsin! sade hon vid nåt tillfälle... oj oj oj... Tror att hon bodde hos N oxå? Det hände mycket skojigt på den resan. Träffade nåra av medresenärerna för ett tag sedan och alla var övertygade om att det var den roligaste alpresan ever! Nästa lördag åker jag dit igen – 30 år senare... (Look now look all around there's no sign of life...)

12 kommentarer:

  1. Back to the scene of the crime?
    Dave

    SvaraRadera
  2. Minns bara att jag var mest förvirrad hela tiden ...

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg någon som blev jagad med toapapper insmetat i Nutella!

    SvaraRadera
  4. Anna med pissringarna menar du?

    S

    SvaraRadera
  5. Ja, hon fick väl det namnet beroende på sina lindrigt rena underkläder...
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera
  6. Att möta Conny Klack på Dorfstraße gåendes i pjäxornas innerskor slår allt! D

    SvaraRadera
  7. jag tror att jag också var med på den här resan, men det är väldigt svårt att minnas någonting från den tiden?!
    om det stämmer så fick jag i mig typ 22 bärs en kväll på krazy kanguruh, hade precis lärt mig att inte svälja när jag svepte. tränade med mjölk i månader innan. alla ville tävla. sedan tog vi genvägen över verandan ned till byn, upps! snövallen var mjuk och vi landade i 2,5 meter djupsnö. natten slutade i annan snövall på väg hem. en vänlig skidåkare väckte mig på väg till liften. skakade av mig nysnön och klättrade upp till lägenheten. väl tillbaka i gbg hade jag 40,5 grader och dubbelsidig lunginflammation.
    tror ni det var den resan??

    /Bda

    SvaraRadera
  8. Låter bekant på nåt vis! Kommer du ihåg Conny Clack?
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera
  9. otroligt att du kommer ihåg honom, fick fundera ordentligt men visst gör jag det. han var typ lite slemmig, svårt att bedöma om han var straight eller bara allmänt skum. vet inte ens om han fattade att vi drev med honom vilket är rätt sorgligt.
    busresa är nog lite i underkant, st. anton blev mer eller mindre stängt för svenska ungdomar under början, mitten, av 80-talet.
    alla var dessvärre inte inne på att åka skidor, minns vår vän andreasson, han som bara kunde räkna i ölburkar (killen visste inte vad 10 - 5 blir, men om du har 10 burkar öl och dricker upp 5? öhh, det blir 5, kom svaret snabbt), en säng hade rasat i deras lgh. lösningen blev just, ölburkar! donald hette en annan lirare, inte sant?
    //Bda

    SvaraRadera
  10. Har för mig att den amerikanska bruden skrev för Ski Magazine. Men jag kan ha fel. /R

    SvaraRadera
  11. Minnet sviker en aning, men var detta samma tillfälle som när det lagades väggar med tandkräm och toapapper?? /AK

    SvaraRadera
  12. Jäpp! Stämmer... Pjäxa mot vägg=hål! Lagning med tandkräm och Nutella kanske och vått toapapper... Som du skrev i mailet, så kommer jag oxå ihåg ränderna, på väggen utanför fönstret, färgade av Southern Comfort som bara varit nere och vänt i magen!
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera