onsdag 20 februari 2013

Rag tag


 Kollega P tipsade om Il Tempos långkokta köttsås eller ragu som italienarna säger... I Italien är ofta Spag bol (Spaghetti Bolognese) egentligen Rag tag (Ragù Tagliatelle). Spag bol är bara nått som man lurar turister att äta!  Iallafall, efter Ps tips så sökte jag upp Il Tempos recept på nätet. Som vanligt har jag svårt att hålla mig till recept och eftersom jag faktiskt vill ha tomat i så blev det en egen variant av receptet... Hälften högrev och benfri karré (nästa gång tar jag nog med lite kycklinglever oxå...), skär i små bitar/kuber typ 2x2 cm. Fräser i omgångar i panna eller direkt i grytan... i med schalotten, vitlök och chili – hackad! I med lagerblad, timjan, salvia, peppar och typ en msk honung. Fräs lite till och häll över en halvliter Marsalavin och en halvliter kycklingbuljong (fond+vatten). Gillar att köra grytan i ugnen... på 135° i 4 timmar utan lock. Rör runt i grytan då och då... efter halva tiden hällde jag i en burk hela tomater och klämde i en msk tomatpué (Mutti). Koka ett pkt tagliatelle... Rör i en skvätt grädde i ragun (detta kan göras på spisen – lättare...) och smaka av med salt, peppar och ev. lite vinäger för syrlighetens skull. Toppa med hackad salvia och timjan... Riv rikligt med Parmesan över allt. C vill alltid ha en bit Parmesan vi sidan oxå... Nu vill ingen i familjen att vi skall göra bolle/ragù på köttfärs längre... Bra!  (Köttfärs är en styggelse!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar