onsdag 4 april 2012

Risotto al Limone

I Vernazza har jag ätit den bästa Risotton ever... M och jag varpå vår första tripp tillsammans. Av en slump – nästan – hamnade vi i Vernazza. Vi kommer åkandes i en hyrd Fiat (vad annars?) plötslig är det en bom mitt över vägen, bilar parkerade på vänster sida och ett djupt dike på höger sida. Ingenstans att vända... så vad gör man? Parkerar bilen så långt ut, nära diket som möjligt, plocka ut våra väskor och går ned till byn. Frågar hos en tobakist om rum att hyra. – Fråga damen i souvenirbutiken på andra sidan gatan! säger han. Hon säger att hennes brorson nog har ett rum att hyra ut... Vi får vårt rum, ställer in väskor och går ned till piazzan vid hamnen. Sätter oss vid ett bord, beställer in nått kallt vitt och skrattar lite åt våra bordsgrannar. Ett amerikanska par... han blir beordrad att ta bilder på henne när hon posar vid piazzans fontän. Lite pussy-whipped snubbe... Men de är ju amerikaner på en kulturell honeymoon i Europa... What can I say! Det vita kalla i glasen tar slut så vi beställer in nytt. Maten vi beställt kommer in... på ett, lite så där italienskt nonchalant sätt... Som är helt ok när man sitter och sippar kallt vitt vin en eftermiddag en hamn i Italien. En Risotto al Limone dyker alltså upp på bordet framför mig... toppad med räkor. Helt fantastiskt... just nu känns det som kanske det godaste jag ätit nånsin... har förstås en del med omständigheter och omgivning att göra. Möjligt att den kan toppas av en gammal komage i Florens under samma resa men det är en annan historia...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar