söndag 22 augusti 2010

Säröbaren





Söndagsmiddag på Säröbaren eller Särö Värdshus eller Blomstermåla – som det heter nu för tiden. Fast för mig heter det alltid Säröbaren. Ända sedan 70-talet när österrikaren Hans drev krogen och jag föll för hans Peppparstek. Alla andra barn åt "Fantomens grillkorv" eller Kalle Ankas köttbullar men jag skulla alltid ha Pepparstek... Senare funkade oxå Säröburgaren, den riktiga, den på kalvfärs och med grönpepparsås... Hans hade en "luktsnusmaskin" som man gärna fick testa... Efter Hans har det varit en massa olika ägare, bl.a S-E, som även ägde en nöjestidning där jag var anställd under en kort period. Sedermera öppnade han en restaurang i San Diego som hette Särö Bar... Han var ett svin...
M, C & jag plockade upp M+P och vi åkte ner till Säröbaren. Idag serverade de söndagsmiddag och några klassiska rätter... Det blev: Matjesterrine, Fisksoppa, Räkmacka, Bookmaker och Slottsstek... Gott var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar