tisdag 9 augusti 2011

6 aug.


Sista, riktiga, dagen på semestern... åker in till Guapa och tjackar upp mig på lite sköna kläder... (Mauro Grifoni manchester bralla och en American Vintage long sleeve...). C får ett par klätterpjuk och talk+talkpåse ifrån Fjällsport... nu skall det bli klättra av! Hem, fixa... ner och ta ett kvällsdopp. Hem och fixa krunch... Vi startar med små Västerbottenrårakor med Kalixlöjrom, finhackad rödlök, gräddfil, citron, svartpeppar och lite gräslök på toppen. Efter det gör jag Carpaccio, så som man får den på Harry’s Bar i Venedig. Har tyvärr inte ätit på Harry’s med väl druckit... och då Bellinis förstås! Var på konferens i Venedig och hamnade på Harry’s Bar sista kvällen. Vi var nästan ensamma i baren och satt och bälgade i oss massor av Bellinis för att de skulle tappa räkningen på glasen – så att jag kunde sno med mig ett av de snygga glasen hem. Till slut lyckades jag smussla ner ett glas i kavajfickan. Tyckte att det syntes för mycket så jag bad min kollega C att få lägga det i hennes handväska. Perfetto! Kvällen forsatte och alla var glada... tror jag! Nästa morgon i bussen på väg till flygplatsen bad jag C om glaset... – Det ställde jag på hotellrummet, svarade hon. Ridå ned! Åter till Carpaccion; Jag skär alltså tunna tunna skivor av oxfilé som jag sedan bankar ut med hjälp av sidan på en tung/stor kniv. Fyller en kyld tallrik med de tunna köttslamsorna och ställer tillbax i kylen. Nu till dressingen, det är egentligen den som är tricket... Börja med att göra en majonäs. Alla ingredienser bör vara rumstempade. Vispa ihop en ägg-gula, typ en tesked dijon, en skvätt rödvinsvinäger, salt och svartpeppar från kvarn. Häll i olja droppvis och rör om tills du får en skön lite fluffig majjo... Nu skall majjon smaksättas och tunnas ut; detta gör vi med en skvätt fond, gärna kalvfond men det funkar med kycklingfond oxå, pressa i lite citron och slå i en skvätt mjölk. Men håll koll så att den inte blir för tunn – den får inte rinna ut över tallriken... Avsluta med några (7–10 kanske...) droppar Worcestershiresås. Smaka av med svartpeppar från kvarnen. Fega inte med smaken, denna sås skall smaka mycket av allt! Ta ut carpacciotallrikarna från kylen, skvätt lite snygg-olivolja och ev. lite pressad citron över köttet och peppra lite. Spritsa Harry-såsen i ett rutmönster på köttet. Dekorera ev. med lite rucola. Servera på stört och drick ett fett rödvin till... Amarone gör inte ont! (Winter in Venice... R.I.P. E.S.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar