måndag 22 augusti 2011

Vad är Pasta Romana?

Äter lunch med M och C som är i stan... efter lite dividerande om olika ställen och olika luncherbjudanden så hamnar vi på Skafferiet Coffeebar... Har varit där nån gång tidigare tror jag, har väl inte lämnat ett jättestarkt intryck, iallafall... Jag väljer en Pasta Romana, denna Pasta Romana skiljer sig en del från den gängse uppfattningen hur en Pasta Romana skall serveras... (citronmarinerad kyckling, en gräddig sås med champinjoner, parmesan och river citronskal...). Såsen som är väldigt krämig innehåller chevre! ingen syra från citron och inga champinjoner, kycklingen som verkar vara av Liedl-karaktär d.v.s. fullpumpad med saltlösning... och är inte citron marinerad, lite citronpeppar på toppen dock, tillsammans med riven parmesan och lite rucola... Men jag skall inte klaga för mycket det smakade helt ok, 99 spänn var kanske inte helt ok! Mäktigt var det och stor portion... jag åt inte upp allt. Lite skön krogjargong på en av servitriserna när jag står lite i vägen framför kassan; Bakom! hör jag någon som skriker. Va, vadå bakom hinner jag tänka... Tur att man jobbat på krog...

2 kommentarer:

  1. Ha!

    På Crocs Inn i Södertälje består en Surf n´Turf av två skivor oxfile, med en ljus och en mörk sås. Och på The Temple Pub på Linnégatan ii Göteborg serverar dom Bookmaker på någon slags sjömansbiff. (Fast det framgår inte av menyn, istället kallas det "Templets bookmaker". )

    Hur mycket våld får man göra på klassiska maträtter utan att förtjäna att bli anmäld för bedrägeri?

    Kom gärna med kreativa förslag på välkända och etablerade maträtter tolkade på ett nytt och bedrägligt sätt! Påhittat eller självupplevt.

    SvaraRadera
  2. Crocs inn låter som ett paradis för folk i Foppa-tofflor, eller?
    Skall fundera på fler matbedrägerier... Guacamole med curry i... kan det vara nått? Har råkat ut för det på restaurang...
    Föresten, hur står det till med konstbedrägeriet?
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera