måndag 15 augusti 2011

Kräftis





M har beställt 3 kg havskräftor hos Mackan på 158:ans Fisk. M hämtar dem på lördag morgonen. Jag kokar en lag på: 5 l vatten, ca 2,25 dl grovsalt, krondill, dill frön, en fl mörkt öl, en msk moscovadosocker. Slänger i en lite chili oxå... Koka ihop lagen i 20 min. kanske... Plocka ur krondillen med hålslev. Lägg i ny krondill och sedan i med kräftorna – de större först... När det börjar bubbla igen så låt det koka i 2 min. Ta bort kastrullen från plattan och plocka sedan upp kräftorna med hålsleven och låt dem svalna på tidningspapper... i 10 min typ. Släng sedan tillbax kräftorna i lagen och ställ kastrullen svalt. Baren öppnar kl 16.00... Bloody Mary till alla! Bubbel och snittar med Ms fabulous kycklinglevermouse och små canapéer... På med kräfthattarna och fram med nubben! Fantastiskt goda kräftor, fortfarande lite, lite ljumma... mumsar med aioli, surdegsbröd och Ms Västerbottenpaj. Stockholmarna lär oss ett gäng nya sånger – som vi tyvärr redan glömt! Avslutar med ett glas brinnande Sambucca... känns helt rätt! Vi måste bada... och se om det är Mareld! Våra vänner från Stockholm måste få simma i Mareld... Fortfarande skönt i vattnet och lite Mareld... (Jag kunde ställa mig naken...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar