onsdag 28 december 2011

X-mas





Då var den här igen! Juljäveln... Ingen snö – rätt skönt faktiskt, tycker jag! C har dock lite svårt att hitta julkänslan med grön gräsmatta och plusgrader... Vi börjar traditionsenligt framför brasan med glögg, pepparkakor och stilton. M+I är här oxå! Blir mindre och mindre intresserad av julbordet... Men försöker alltid addera något nytt! Årets tillägg blev Ankbröst Orange – en inspiration från min franske kollega A. Pata Negra-julskinkan från Meat the World är en liten uppgradering på årets bord. Tillochmed jag, som oftast inte rör skinkan, kunde uppskatta denna exklusiva skinka från den svarta Ibericogrisen. En annan nyhet under avdelningen: kål, är dijonbrässerad brysselkål – ett tips från Smitten Kitchen. En klassiker är annars den tryfferde gräddstuvade spetskålen... mycket god. Kalixlöjrom är ett måste. Laxavdelningen var lite nedbantad i år – kan bli lite trött på lax faktiskt – äter helst rå Salmalax! Men varmrökt lax med min Sauce Verte har fortfarande sin givna plats! En hemgjord räksallad har oxå fått plats på bordet... Sillen tittar jag inte åt men den finns där, nånstans. Öl och nubbe till fisktallriken och Amarone till kötttallriken. Julklappsutdelning, rött, musikquiz, spontandans... Yes, nu är det över! (wo ist mein paket?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar