måndag 28 maj 2012

Hopptornet i Lindåsviken (uppdaterad)


Det var något som saknades... När vi kom ut till Lindåsviken igår var hopptornet borta! Sommaren 1974 var första gången jag var där och badade... hopptornet var det coola... Sedan har jag återkommit år efter år, under vissa perioder har man nästan bott där nere... Vet inte när tornet byggdes men det stod där som sagt från 1974. Det ha byggt till, byggts om och renoverats under åren. Kommunen ”tog över” badplatsen för några år sedan och nu är tornet borttaget. Hopptornet var själva navet i Lindåsviken – Nordreviken säger vissa men vi har alltid kallat det för Lindåsviken – här hängde man, staljade för tjejerna med vågade hopp och volter. Gjorde magplask, ryggplask pannplask mm. Nån gång så cyklade vi utför hoppet... Det fungerade lite som pumphuset i Windensea, La Jolla gjorde i Tom Wolfes bok The Pump House Gang. Siluetten känns fel när inte hopptornet finns på plats. Har förstås skickat frågan vidare till Göteborgs Stad park- och naturförvaltning. Avvaktar svar och återkommer i fallet. Nån som vet nått? Kanske får starta en Facebookgrupp...

Svar från Park- och naturförvaltningen: 
Ärende 2012050682: Friluftsbad, Nordreviksbadet, ”Hopptornet har tagits ner p.g.a säkerhetsskäl. Trots att tornet stått där länge så uppfyllde platsen inte säkerhetskraven och även om det inte som du säger hänt något på de 38 år den stått så måste vi utgå ifrån de säkerhetsrekommendationer som finns. Vattendjupet var inte tillräckligt för ett så högt torn och dessutom hade vi fått besiktninmgsanmärkningar på brister i själva konstruktionen. En ny trampolin monteras ungefär på den plats där hopptornet stått och en flytande plattform med hopptorn förankras en bit ut i viken. Detta är beställt och kommer att levereras och monteras inom kort.”

Då vet vi – det är en säkerhetsrisk. Och har varit i 40–45 år. Sicken tur att de kom på det nu så att ingen skadar sig! Men det kanske är landhöjningen som spökar, eller vad tror du N? P, muddra och spränga är ingen dum idé...

9 kommentarer:

  1. är med på facebook gruppen

    SvaraRadera
  2. Håller med, det där känns helt galet. Även om jag slutat försöka stajla för damerna och det numera är rätt glest mellan hoppen saknar jag redan hopptornet.

    SvaraRadera
  3. skandal är bara förnamnet! det var ju här jag blev man, eventuellt kanske inte i andras ögon men ändå, då jag faktiskt här utförde de första skräckinjagade dyk jag fortfarande idag kan bygga min manlighet på. min särskilda pikstil inledes och utvecklades här, en stil jag troligtvis är helt ensam om.
    allt var så mycket enklare förr! brunbrännan var inte farlig. jeansen var inte stentvättade. det vita hopptornet var säkert vitt när de rev resterna för tornet var målat med riktig målarfärg, sådan man använde förr. ungdomarna som lärde sig hoppa och dyka här, alltså vi och många andra, vi stojade utan att störa andra för vi var väluppfostrade och visste när det gick för sig att vara högljudda och när vi skulle ta hänsyn. vi konsumerade öl istället för ghb. vi var snälla mot hundar, särskilt mot cesar för han hade så söt lillmatte, eller hur?
    kort och gott, det var bättre förr!
    /bda

    SvaraRadera
  4. Stajlade för brudarna med ett tufft dyk från tornet bara för något år sedan (brudarna i detta fallet ((oavsiktlig ordvits)) var morsan och min fru...). Gjorde rejält ont i pannan, men jag höll masken!
    Vad jag har hört tycker Kommunen att det är för grunt under hopptornet och allmänheten kan alltså skada sig.
    Det måste väl bero på att vi haft en rätt rejäl landhöjning sedan 1974.
    Men om vi låter bilen stå på tomgång, äter oekologiskt, struntar i att recycla m.m. så kanske den efterlängtade växthuseffekten kickar in och smälter polerna. Då, men endast då, kan vi få vårt älskade hopptorn tillbaka.
    För muddra under tornet gick tydligen inte för sig.
    /Nicke

    SvaraRadera
  5. Men hoppet (!) lever. Vi kan ju fortfarande stajla i Örsviken!
    Eller finns det inte heller kvar...?
    /Nicke

    SvaraRadera
  6. Inget annat än en ren skandal, hur har detta kunnat ske? Man får väl spränga och muddra så att våra barn oxå kan stajla.
    Själv tycker jag det är lite mer sport om det är lite farligt.......

    P:son

    SvaraRadera
  7. Det är inte sant!!! Hur kan man bara få göra så.

    SvaraRadera
  8. Äntligen! Jag slog pannan i botten och har aldrig efter det vågat bada och nu har jag mist alla mina vänner för jag luktar illa. Dennis (tror jag han heter) som ramlade baklänges ner från hopptornet rätt ner i betongen är också nöjd.

    //Hjälmtvång på cykel..

    SvaraRadera
  9. Typiskt kommunen. Har hoppat sen 1970 åsså kommer nåra kommungubbar och bestämmer att det är farligt... Blir så j-la trött. Reality-check gubbar! / ST

    SvaraRadera