torsdag 3 maj 2012

Weed

Inför Valborgsmiddagen så plockar jag nässlor... Nässelsoppa skall finnas på menyn! En tradition som lever kvar sedan jag var liten (är egentligen inte så mycket för traditioner men...) då jag inte uppskattade nässelsoppa. Talade med Mamma hon skulle oxå ha nässlor på sin meny – För 40:e året träffar de, min barndomskamrat, Ms föräldrar och alltid nässlor. I år – nässel-pannacotta. Själv gör jag en nässelcappuccion med pocherat vaktelägg och hackad ramslök. Såhär gör jag; rensa nässlorna, bort med tjock stammar... Skölj noga och förväll i saltat vatten. Häll av i sil men spara vattnet. Fräser schalottenlök häller i vitt vin och fond (kyckling- och grönsaksfond). Späder med nässelavkoket, i med grädde och slutligen häller jag i nässlorna. Låter det koka ett tag och kör den lagom slät med stavmixer. Innan servering blankar jag av den med en klick smör. Som sagt, serveras i en lite kopp med pocherat vaktelägg och ramslökshack. Förslagsvis dricker man ett lätt kolsyrat vatten från Stenkulla Brunn. (Nässlan innehåller vitaminer som karotin (A-vitamin), kalk, kisel, garvämnen, organiska syror, järn, klorofyll och glucokinin.)

1 kommentar: