söndag 11 september 2011

Coeur de filét Provençal

Enkelt fredagskäk... Helstekt oxfilé på potatisbädd, gratinerat med vitlökssmör. En helsvensk anrättning – trots namnet... Julius Carlsson på Bacchi Wapen sägs vara skapare av rätten; han svängde ihop lite rester en kväll efter stängning när det skulle fixas lite p-mat och där var rätten... Tydligen är det samma Julius som ligger bakom Wallenbergaren, dock var det väl Tore Wretman som finjusterade det receptet, eller? Denna rätt gjorde min pappa ofta när jag var liten... Bind upp en bit filé, krydda med svartpeppar och salt, stek i panna på hög värma så köttet får en fin yta, stek även ändsidorna. Stek färdigt i ugn med termometer. Typ 175° är väl ok... Jag tar ut köttet när innertempen är ca 40°... I like it red! Tranchera köttet och lägg det på en bädd av råstekt potatis. Klicka över rejält med vitlökssmör. Fega inte när du gör smöret... till 250 gr smör använder jag kanske 5–7 vitlöksklyftor, salt och svartpeppar, en skvätt citron... Lite hackad persilja kan man dutta i för syns skull! Det heter ju vitlökssmör och inte smör med lite pressad vitlök i...Låt gratineras i ugnen till smöret börjar att smälta! Servera tillsammans med ett stöddigt vin... (En fantastisk rätt, mycket protein, mycket fett och mycket kolhydrater... vitlöken bidrar även med kalcium, fosfor, järn, selen, vitaminerna A, B1, B2, C samt niacin och allicin!)

2 kommentarer:

  1. ATT inte du öppnar restaurang....
    M

    SvaraRadera
  2. Får inte för min mamma!
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera