måndag 31 januari 2011

Plankstek utan planka

Söndagsmiddag à la 70-tal eller kanske restaurangmat à la 70-tal... Vi gjorde plankstek fast utan planka... Har sköna minnen från Säröbaren, tror jag, av plankstek; mos, kött, bea och grillad tomat. Ibland med champinjonsås istället för bea... Jobbade på den gamla anrika Bistro Chez Ami under slutet av 80-talet, där gjordes det en del plankstek, runda tror jag att brädlapparna var... (eller så var de till fiskgratängen... spritsa potatismos runtom, i med fiskbitar och sedan nåra slevar med sås, blir som ett kar där fisken kan simma, in i ugnen... servera!) En turistfälla på Djurgården (kungliga alltså...) har tydligen serverat över 1,6 miljoner plankstekar... har varit där själv och ätit just den samma... Wärdshuset Godthem hette det nog... stället har nyligen tagits över av Melker och Danyel från F12-gruppen... Kommer plankstekan att finnas kvar på menyn är frågan? Senast jag åt plankstek var faktiskt i Hultsfred! Kamrat J, frisör J, tatuerare P och jag skulle dit och kolla på vår favoritorkester – The Cult... Metallica spelade oxå men deras spelning var ej målet med vår resa. Hur som helst... jag ringde upp turistkontoret i Hultsfred och fick prata med en tjej... sade; – Hej! vi kommer upp på lördag eftermiddag och skulle vilja få till en skön vinlunch nånstans, kan du rekommendera något bra ställe? Först fick jag förklara för henne vad ”vinlunch” innebar... – Om jag själv går ut och skall äta något gott så går jag till Bambugården, sade hon... Ok! sa jag, tackade för tipset, ringde upp Bambugården och bokade bord för fyra. Gick in på deras hemsida och kollade menyn – en härlig blandning av kinesiska rätter, vietnamesiska rätter, thai-rätter, internationella rätter, pastarätter, husman och rekommenderade rätter. Och just bland de rekommenderade rätterna fanns plankstek. Jag bestämde, där och då, att jag skulle äta plankstek... Det var bland det äckligaste jag ätit... nästan i klass med den rökta lunnefågeln på Tanums Gästgiveri... Potatismoset var lite surt, bean – en smaklös mjölig pulversås och köttet var, antagligen nått torkat kött från Kina som var uppblött och sedan värmt, fanns inget spår av köttsmak. Den grillade tomaten var dock helt ok! Det regnade, Cult var svinbra och vi blev helt nedsölade, av allt rödvin, i trängseln... Kamrat J passade perfekt in i bland festivalpubliken med sina röda slacks och marinblå club-blazer... Söndagsplanksteken utan planka var helt ok iallafall. Planka känns lite byigt... eller? (världens bästa rocklåt...)

2 kommentarer:

  1. UUUäää blä jag kan fortfarande känna den fräna doften när jag tänker på den vidriga lunnefågeln. Huwa. Planka byigt? Den fördöms ofta för att det är svårt att diska de av knivar repade plankorna rena så det är ganska vådligt att beställa det på krogen. Sällan en finkrog serverad denna rätt som utan planka annars är mumsfillibabba. Föredrar dock klyftpotatis till.
    Men du Bambugården... ringde inga klockor när du läste igenom menyn?
    På en pizzeria i närheten här kan man beställa Elefantöra med kryddsmör... Vad sägs om det?
    Grattis i alla fall

    SvaraRadera
  2. Lunnefågeln smakade som rå lever, doppad i mjöl och ägg sedan doppad i ett överfullt askfat för att sedan serveras... riktigt äckligt men det var kul att vara ”krogtestare”.
    Försökte med Hotel Hulingen först, sedan Bambugården... efter den var det typ kebabhak, pIzzerior och gatukök kvar på listan... men elefantöra med kryddsmör e ju modellen...
    /S I L V E R B O Y

    SvaraRadera