måndag 15 november 2010

Polarn Cees

Var på bio igår. Nu för tiden så blir det inte så ofta... och när det väl blir så brukar man hamna på en film som är anpassad för C (9år). Men igår så ville jag gå och se Cornelis – Amir Chamdins film om den samme. Salongen var smällfull med, mestadels, 40-talister. Filmen kommer säkert att bli en publik- och kassasuccé... Hank von Helvete – f.d sångare i numer nedlagda Turbonegro – gör rollen som Cornelis. Han gör det bra tycker jag, lite återhållsamt sådär... han är ju ingen skådis vilket märks, men det känns rätt skönt... blir inte så mycket teater då! Ganska enkel, linjär, story men den funkar bra... Miljö, kläder, smink, frisyrer och prylar är superbra och tidstypiskt. Bra casting, framförallt Johan Glans som Anders Burman. Min vän regissören Erik Eger, vars egna film 100 Years of Evil har premiär på Stockholms film festival nästa lördag, gör en liten roll som regissören Lars-Magnus Lindgren. Lindgren spelade in Svarta Palmkronor (1968) (efter Peder Sjögrens bok med samma namn) i Rio och där Cornelis hade en roll. I den filmen medverkade även bl.a. Max von Sydow, Thommy Berggren, Bibi Andersson... Roskilde-scenen i slutet av filmen är skön... Såg faktiskt Cornelis själv den sommaren, 28 juni 1987, på Konserthuset med min pappa... Cornelis började konserten med att säga: ”Jag antar att många av er är här för att se om jag fortfarande lever”. Efter konserten gick jag och pappa till Brasserie Julien för att ta en bit mat och några glas vin. När vi sitter där, på övervåningen så kommer förstås Cornelis dit, slår sig ned vid bordet intill... (sicken Lassie...) Kommer ihåg att han hade låga boots, vit skjorta med väst och sånnadär fräna truckdriver-solglas som man fäster på de vanliga brillorna och sedan fäller ned vid behov. Respekt! Se filmen... (en av mina favvolåtar...)

2 kommentarer:

  1. Herregud vilket häftigt minne. Legendariskt.

    SvaraRadera
  2. Lite som Johnny Cash fast tjockare och inte så mycket gud...
    /S I L V E R B O Y

    SvaraRadera