tisdag 19 april 2011

Involtini

Oxrullader var min allra första favoriträtt. Min pappa har en inspelning, gjord på hans gamla Tandbergbandspelare, där jag sjunger om att äta oxrullader... typ 3 år gammal eller nåt... På den tiden gjorde mamma oxrullader med hackad persilja och en bit späck inrullad... någon brunsåshistoria till detta! Idag gjorde jag så här: Fick tag på marmorerad lövbiff som bankades ut något, breder på ett tunt lager med Dijonsenap, några varv med svartpepparkvarnen... på med en papperstunn skiva Schwarzwaldskinka. Lägger dit lite hackad vårlök och en tsk karpis, salt och peppar, rullar ihop och fäster med tandpetare. Bryner rulladerna i panna med salt och peppar. Gör en enkel sås på kalvfond och porter (vispa ur kolsyran först!), för att möta upp beskan från portern tillsätter jag lite muscovadosocker. Peppar, grädde... matlagningsyoghurt för att addera lite syra. Eventuellt redar jag av såsen med maizena. Kan tänka mig att mörka såsen lite med sojakulör... ser i detta fall snyggare ut med en mörk brunsås. M gör ett mos smaksatt med prästost 1878... Serverar med saltgurka och körsbärstomater. Söndagsmiddagen är serverad!
(...I Love Sunday Monday...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar