torsdag 28 oktober 2010

Model 78

Mina absoluta favoriter vad gäller stolar är Niels Otto Møllers Model 78 (1962). Møller (1920–1982) har väl kommit lite i skymundan av sina samtida kollegor Arne Jacobsen, Hans J. Wegner och Finn Juhl m.fl. I ”varje” bildreportage i tidningar som Elle Interiör eller Skön Hem förekommer antingen Jacobsens Myran eller Sjuan eller Wegners CH24 (Y-stol / Wishbone chair)... nån har lixon bestämt att det är bra smak. Tråkigt! Møllers Model 78 eller syskonstolen Modell 62 är ju mycket coolare och snyggare... Myran (den på tre ben...) kan jag gilla men som sagt det blir tråkigt när ”alla” har den... Wegners Y-stol skulle jag inte ens ha om jag fick den, skitful helt enkelt! Första gången jag träffade på Møllers stolar var typ hösten 2005 när jag och M var på Noma första gången. Restaurangens sommelier Pontus Elofsson (från Hunnebostrand) berättade att stolarna var ritade av Niels O. Møller... På den vägen är det sörrö! (...för alla vill ha samma typ av annorlunda saker och vara lite udda på ett likadant sätt... W.Craafoord.)

5 kommentarer:

  1. Du glömde Poul Kjaerholm. PK 24, från vårt födelseår, kan vara den vackraste möbel som någonsin ritats. (Är ju visserligen inte en ordinär stol, utan en chaise lounge, men ändå...)

    SvaraRadera
  2. Å om man ända får nämna egna favoriter så skulle jag säkert hitta en plats i mitt hem för Wegners CH07 eller en Flag Halyard Chair

    SvaraRadera
  3. Sorry! Glömde helt bort Poul Kjaerholm... Gillar dock dagbädden PK80 bättre... och PK22 slår ju Ludwig Mies van der Rohes Barcelonastol med hästlängder... Är ingen direkt fan av Wegner men Flag Halyard Chair skulle jag nog oxå kunna hitta en plats för i mitt hem... Men kungen och drottningen är ändå Charles & Ray Eames... de är nog värda ett eget inlägg... återkommer i frågan...
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. tjohoo- har precis köpt 6st model 78.. de är såååå snygga :) Ett kap på blocket för 7000kr. i rätt skick och i Danmark kan de kosta 2-3000 kr styck. Skall klä om dynorna till svart skinn. Vi är frälsta!
      Torkel

      Radera
  4. Grattis Torkel!
    / S I L V E R B O Y

    SvaraRadera